torsdag 21. februar 2013

Morgenstund

Mamma og pappa har en film fra familieferien vår til Rhodos i 1997. Kanskje det var da dokumentasjonstrangen min ble vekket til live, for det er ikke få øyeblikk fra den turen som ikke er festet på film. Og filmen begynner klokka tre på natta. Klokka tre på natta ved et kjøkkenbord. Der sitter jeg, tretten år, i morgenkåpe, med tekopp, avis og brødskive med salatblader, ost og paprikapynt. 


Jeg stod heller opp en halv time før jeg måtte for å få i meg en god frokost. Jeg skal ikke skryte på meg å stå opp halv fem for å rekke frokost fordi døtrene mine har en innebygd klokke som sier at dagen begynner før hanen galer, men gleden over en god frokost er fremdeles sterkt tilstede.


Derfor gumler jeg i meg noen halvspiste skorperester med kaviar mens jeg smører niste til jentene, og nyter min egen frokost i lange drag når de har dratt i barnehagen. Helt alene, med p3-Ronny eller Wenche Andersen som bakgrunnsstøy, alltid med lesestoff, alltid med tente lys, alltid med en kaffe, alltid med pynt på brødskiva eller knekkebrødet. 


Og alltid veldig glad for å kunne starte dagen på en rolig måte.


Det gjelder å gjøre det beste ut av det, ikke sant?

Med dette innlegget kaster jeg meg ut i ekstrautfordringen til NIB denne måneden, der de spør hva som er vårt fineste morgenøyeblikk. 

Nå er dagen godt i gang, og jeg håper det er en god en for dere alle sammen!







18 kommentarer:

  1. Hørtes ut som en perfekt start på dagen :)
    Nydelige bilder, lykke til - både her og der !!
    klem

    SvarSlett
  2. En go frokost e sterkt undervurdert! Kjenne eg sette ekstra pris på dei stondene i den travle kvardagen;) kos deg du din livsnyter!!!<3

    SvarSlett
  3. I love everything about your breakfast table :) And what lovely memories :)

    SvarSlett
  4. ka har du på knekkebrødet ditt i tillegg til avocado? :)

    SvarSlett
  5. Du har nå et særdeles flott kjøkkenbord å da :D
    Ikke noe er som en god start på dagen og da hører mat med. For meg er det grnn te som er fast tilbehør.

    SvarSlett
  6. For en nydelig blogg du har, veldig glad jeg oppdaget den. Legger meg til som følger og gleder meg til videre blogging

    SvarSlett
  7. digger at du bruker farger i interiøret.....så delikat!

    koselig frokostplass du har :-)
    jeg ble så inspirert av tallerkenhyllen din, til magasiner.......jeg skal hente min i garasjen i morgen, for dette må jeg kopiere :-)

    lykketil i utfordringen!
    klem tone

    SvarSlett
  8. Så fint bidrag! Lykke til i utfordringen! :-D Likte veldig godt tallerkenhylla til blader. :-) Kjekt å ha lett tilgjengelig ved spiseplassen!

    SvarSlett
  9. Nydelig bidrag:)
    Flotte bilder med herlige fargar:)
    Lykke til:)
    Helsing Evelyn:)

    SvarSlett
  10. ble virkelig inspirert av innlegget ditt =)

    jeg foretrekker alltid mere søvn foran god tid til frokost - kanskje det var en god idé å gjøre spiseplassen min litt mer tiltrekkende enn den er nå, evt. innrede et kosehjørne for å gjøre ritualet hyggeligere… hm…

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre at du ble inspirert, Yvonne! Det er viktig å ha det koselig rundt seg, jeg kjenner i allefall at det er lettere å få inn mer hverdagskos hvis jeg trives i omgivelsene mine:)

      Ha en fin dag!

      Slett
  11. Inspirerende! I alle fall med min kaos-frokost friskt i minne fra i dag tidlig.... ;)

    SvarSlett
  12. For et flott bidrag! :)
    Dette var en kosestund i stor skala.

    Jeg ønsker deg en herlig fredag <3

    -Heidi

    SvarSlett
  13. Bare herlig, søsteste Marthe! Ønsker deg en finfin helg!
    Klemmer fra PillePalle

    SvarSlett
  14. Jeg er mer typen til å ta frokosten på jobb dersom jeg er alene på morran. Søvn prioriteres høyt! Er vi derimot to står vi opp sånn at vi rekker en helt fin frokost sammen før vi drar hver til vårt. I helgene slår vi derimot til, og bruker god tid på morran. Det er det beste: Våkne av seg sjøl og ha god tid hele dagen. (",)

    SvarSlett
  15. Jeg ble virkelig inspirert av fargene du har brukt her.
    Og elsker den grønne tallerken du har her. Hvor har du kjøpt denne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Beklager veldig seint svar! men den søte tallerkenen er et loppefunn fra Stavanger flint. Kanskje du er heldig å finne liknende på et av loppisene som popper frem nå i vår? Lykke til!!

      Slett

Kommentarer er toppen!