torsdag 14. mars 2013

Det beste av to verdener


Jeg er flere personer på en gang. En som drar til Trondheim, klemmer jenta jeg savner hver eneste dag, hun jeg møtte utenfor Grieghallen første dag i fadderuka for altfor lenge siden. Vi kjører hjem til fin leilighet med mann og barn, hun ingeniør, i en Volvo, så voksne vi er. Vår verden er matpakker, foreldresamtaler, bleieskift, kleskift, sengetøyskift, kropper som kommer løpende om natta, presser oss ut av senga, planlegging og trøtte tryner. 


 Vi ler, bestemmer oss for å glemme kosebukser, tidlige morgener og leverposteibrødskiver i små biter. Pynter oss, byttelåner klær, bruker en time på badet før vi går ut, lipgloss, veske, neglelakk. Så lenge siden.
Vi er tilbake. Det er bare oss to, alt er som før, vi har ikke større ansvar enn å holde blodsukkeret stabilt og krysse av på lista alle butikkene vi vil besøke. Vi rusler arm i arm i flere timer, tenker ikke en tanke utover hvor neste kaffe skal drikkes.


Vi pynter oss igjen. Drar ut. På kvelden. Lipglossen er med denne gangen også. Så rart å gå ute om kvelden. Husker nesten ikke hvordan kveldsluft føltes. Ekstra lett å puste, ekstra fri.
Vi kommer hjem når natta er på hell. Like før barna våkner. Men det er ikke vår tur til å stå opp. Vi våkner, snakker litt, sovner igjen. Så sjeldent.


Så er jeg på bussen hjem. Etter en helg med bare fokus på meg selv. Jeg sitter i bussetet og trykker på en imaginær gasspedal, vil hjem, fort. Låser meg inn tidlig på morgenen, mens det ennå er mørkt. Hører at den minste kroppen våkner. ”Mamma”, ropes det med den mjukeste stemma jeg vet. Sjelden har trappa vært mer frydefull å forsere, hjertet roper ”hurra, hurra, hurra” inne i brystet. Små armer som strekker seg opp, ”mamma komt heim”.


Så er jeg her. Hjemme. Det fineste i verden. 



35 kommentarer:

  1. Du skriver så fint! Det var en lykkes dag da jeg oppdaget bloggen din. Det var bare så synd den ikke ble oppdatert. Men så, plutselig våknet den til min store glede til liv igjen! :) Du har det så lekkert, og det er en fryd å følge deg her og på instagram!
    Klem fra Nina (ninsim) :)

    SvarSlett
  2. Rørende beskrivelse! :) Du er et rikt menneske!

    SvarSlett
  3. Så nydelig skrevet. Tårene triller..

    SvarSlett
  4. Liker!! og kjenner meg veldig igjen :-)

    SvarSlett
  5. Åhh...du skriver så vakkert Marthe!
    Jeg kjenner det langt inni meg...
    Klæm

    SvarSlett
  6. Du skriv så fint! <3
    og så sant!! Det er godt å berre vere aleine og uten ansvar for ein dag eller to..
    Men det er nesten betre når ein kjem heim til dei små! (og store ;)

    klem!

    SvarSlett
  7. Gode Marthe, du har så rett. Borte bra, hjemme best :D

    I morgen skal jeg mimre.Jeg får besøk av to "gamle" (hmmmm) studievenninner jeg hadde det mye morsomt sammen med rundt de tider du ble født.

    Klem

    SvarSlett
  8. Hei der!
    Så kreativt og flott du har det!
    Kjempefint arkivskap!!
    Liker kombinasjonen mellom Jesusbilde og den moderne posteren! Stilig!!
    Ha en kjempefin ettermiddag!!
    Klem Siri

    SvarSlett
  9. Åh, tårer i øyekroken. Du er flott <3

    SvarSlett
  10. ÅÅ, du skriver så fint Marte:) Deilig kombinasjon av ekte og nært, og herlig interiør. Du har noe eget:)

    SvarSlett
  11. Du får tårene fram... fantastisk fint Marthe og veldig gjenkjennbart :))

    SvarSlett
  12. å så koselig :-) Eg var på venninnetur forrige helg, i barndomsbygda, så fritt så godt så deilig. Alle masker kunne falle, alle filter av, bestevenninna kjenner meg så godt - ho ser forbi alt det der. Avslappende, trygt og godt. Ei heil helg til ende. Berre å vera Eli. Ingen krav. Men oj så godt det er å få komma heim att ja, eg kjenner meg så godt att i det du skriv :-)

    Klem Eli

    SvarSlett
  13. Akkurat sånn er det. Du er god til å finne ordene. D

    SvarSlett
  14. Vakkert Marthe;) så heldige vi er, som kan kombinere det beste fra to verdener. Og hurra for å aldri, aldri slutte med å være bestevenninner;) klem til deg

    SvarSlett
  15. Det yngste medlemmet i familien min ligger i sofaen og sover ved siden av meg og våre to andre gutter sover i sengene sine. Jeg sitter her med tårer i øynene fordi du beskriver den herlige mammafølelsen så fantastisk vakkert! Kjenner det langt inn i magen. <3

    SvarSlett
  16. Der kom dei silkemjuke orda att. Du set ord på det eit kvart mammahjarta kjenner att. VAKKERT!
    Randi

    SvarSlett
  17. Nå fikk du meg til å stortute - på den gode måten!
    Takk for det. Nå skal jeg legge meg , og vente på at to små føtter kommer trippende.

    SvarSlett
  18. Så fint skreve! Fiin fredag og god helg! ;) Hege

    SvarSlett
  19. Nydelig, rett og slett! Sånt som får meg til å svelge dobbelt og håpe at min mannlige kollega to meter unna ikke snur seg og ser på meg akkurat nå. Sånt som får meg til å lengte hjem, glede meg til å løpe inn i barnehagen og få fire armer slengt rundt halsen. Sånt som får meg til å tenke på varm pust mot kinnet mitt, den lille hånda som strøk meg på ryggen da jeg sukket tungt og prøvde å finne en god stilling i senga med ei lita jente på hver side av meg i natt. Sånt som får mammahjertet mitt til å svulme, brenne og lengte ekstra mye til helg.

    ... og som samtidig får det til å rykke i skravlemusklene, kile i vinlysten og rasle i lipglossgenet. Hurra for at man får til å være både venninne og mamma samtidig!!

    SvarSlett
  20. Du altså! One of a kind! Hva med å gi ut interiørbok akkompangert med de fine tekstene dine, har du tenkt på det?

    SvarSlett
  21. Du er vindunderleg!

    Ha ein flott helg i heimen og kos deg med sola som skin inn vindauga dine. Nyt familien!

    Klem frå Monika

    SvarSlett
  22. Nydelig skrevet, og fantastisk stue du har! Flotte bilder:)
    Ha en fin helg!
    Klem

    SvarSlett
  23. Så flott skrevet!! Viktig med sånne helger innimellom:) Fiine bilder!!

    God helg:)

    Klem

    SvarSlett
  24. Marte. Takk for at du er den du er - selv om jeg bare kjenner deg via bloggen.. Du er så god! Klem til deg.

    SvarSlett
  25. Marthe med h skulle det være, selvsagt.. :)

    SvarSlett
  26. ..så vakkert og fint skrevet,
    tårene triller mens jeg smiler : )
    Så glad jeg fant deg og bloggen din,
    jeg gleder meg til å følge med deg videre!

    Håper lørdagskvelden er fin!
    Klem Elisabeth

    SvarSlett
  27. *svelg*
    Marthe Marthe Marthe - er det noe rart at jeg er glad i deg?
    Dette var rett og slett underbart!
    Hadde jeg hatt barn hadde jeg sikkert sittet og strigrini, men jeg kjenner på følelsen selv om jeg ikke helt veit hvordan den er! Å komme hjem til små tassende føtter som har savnet mamman sin!
    Største klemmen!

    SvarSlett
  28. Nå fikk du meg til å gråte. Fine, gode Marthe!

    SvarSlett
  29. Herlig:))
    Akkurat DEN følelsen er verdens BESTE ♥

    Love your pics too:))

    SvarSlett
  30. Nydelig! Akkurat sånn er det!!
    Glad jeg fant bloggen din :)
    Fine du <3

    Klem Carina

    SvarSlett
  31. Suk. Forholdsvis nybakt mor tørker tårene. Så gjenkjennelig, alt sammen!!

    SvarSlett
  32. Så utrolig fint og veldig sant!
    Gjenkjennelig!!:)

    En helt anne ting, kan du komme med noen anbefalinger til hva man bør se og
    besøke når man er i Trondhjem...tenker fine butikker, kafeer...;)

    Ha en strålende dag!
    Jannicke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Jannicke og tuusen takk for fine ord fra deg!

      Skal du til Trondheim? Gled deg, en nydelig by! Jeg har bare vært der to ganger iløpet av livet (altfor få), så jeg er ikke veldig god på kafeer. Men på Bakklandet trives jeg godt og der er det et par fine og atmosfæriske kafeer. På Solsiden er det også fint, med mange spisesteder, butikker og fin utsikt.

      God tur:-)

      Klemmer fra Marthe

      Slett
  33. Så utrolig mye fint!
    Du er dyktig.

    Mari

    SvarSlett

Kommentarer er toppen!